Teamleider Financiën (32-36 uur)

Gezocht: gedreven én enthousiaste teamleider 

We zijn trots op onze 240 medewerkers en willen hen meer zorg en aandacht bieden, de werkdruk beheersen en de juiste (bestuurlijke) prioriteiten stellen. Daarom introduceren we teamleiders. We zoeken verschillende toppers om deze nieuwe functie te vervullen.  

Teamleider Financiën (32-36 uur)

Als Teamleider Financiën krijg jij de verantwoordelijkheid over de Planning en Control cyclus en de algehele financiële administratie van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Dit vergt een passie voor het vak en het enthousiasme om jouw teamleden te motiveren, te inspireren en aan te sturen.  

Wil jij een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en het werkplezier van de medewerkers uit jouw team én inhoudelijk aan de slag te gaan met de realisatie van de toekomstvisie? Dan zoeken we jou! 

Wat ga je doen? 

Als teamleider ben je verantwoordelijk voor alles omtrent Financiën. Denk hierbij aan het optimaal inzetten en aansturen van een team bestaande uit (strategisch)adviseurs, consulenten en administratieve medewerkers. Jouw focus ligt hier niet alleen op het team, maar ook op individueel niveau.  

Als proceseigenaar zorg je voor de invulling van de Planning en Control cyclus (P&C) en neem je het voortouw door deze draaiende te houden. Je gaat met budgethouders in gesprek en begeleid ze bij het realiseren van hun doelstellingen. Vervolgens zorg je ervoor dat deze doelstellingen volledig en duidelijk in kaart worden gebracht voor de gemeenteraad.  

Samen met de domeinregisseur en drie andere teamleiders, vorm je de leiding van het domein. Je hebt nauw contact met de concerncontroller en adviseert het college en de wethouder op een onafhankelijke manier.  

Waar is de gemeente mee bezig? 

Voor de toekomst van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk zetten we in op behouden en versterken van onze eigen identiteit: een knooppunt in het Groene Hart. Daarom werken we met 240 trotse medewerkers, naast de dagelijkse werkzaamheden, aan drie samenhangende ambities: gezonde dorpen, een duurzaam landschap en een sterke samenleving. Deze manier van werken maakt ons als organisatie flexibel en wendbaar. Dit maakt dat wij kunnen blijven inspelen op de blijvend veranderende omgeving. Wij kennen voldoende doorgroeimogelijkheden en bieden een prettige werkomgeving. 

Belangrijke taken en verantwoordelijkheden van een teamleider zijn: 

  • Leiding over team Financiën. Bestaande uit ca. 12 medewerkers die bijdragen aan de (door)ontwikkeling van het beleid binnen het team.  
  • Eindverantwoordelijk voor het organiseren en tijdig opleveren van de P&C cyclus.  
  • Opstellen en uitvoeren van een meerjarig plan van aanpak, op basis van het jaarprogramma en de begroting.  
  • Het in staat stellen van budgethouders om te kunnen sturen op hun eigen budgetten. 
  • Het aanjagen van samenwerking binnen het domein.  
  • Opstellen van college- en raadsadviezen en begrotingen. En monitort hierbij de uitgaven.  
  • Bewaakt de rechtmatigheid en getrouwheid binnen het team. Verantwoordelijkheid om domeinregisseurs en teams hierop aan te spreken. 
  • Opstellen en uitvoeren van een passend organisatie breed systeem voor budgetbewaking. 
  • Tijdig rapporteren en escaleren bij overschrijdingen van budgetten, richting Management Team en wethouder Financiën. 
  • Eindverantwoordelijk voor het (kostendekkend) heffen van legen. En heeft voor de uitvoering toegang tot een heffingsambtenaar. 

Wat breng je mee? 

Voor een Teamleider Financiën zijn we op zoek naar iemand die bij voorkeur voldoet aan de volgende punten: 

  • Je hebt een HBO/WO werk- en denkniveau. 
  • Je bent een coachend leider die actief bijdraagt aan verbinding binnen en buiten het team en een open en veilig werkklimaat waarborgt. 
  • Je beschikt over een groei-mindset, ziet ontwikkelkansen voor jezelf, het individu en de organisatie. In ervaringen, ook in falen, zie je leermogelijkheden. 
  • Tegelijkertijd ben je een teamleider die aanpreekt op gedrag, grenzen stelt en een goed gesprek kan voeren. 
  • Je bent probleemoplossend en hebt analytisch denkvermogen. Hierdoor ben je in staat om teamprocessen bij te sturen en te herzien in geval van onvoorziene omstandigheden. 
  • Je houdt het overzicht en kan structuur aanbrengen. 
  • Je bent een motivator, je kan collega’s mentaal oppeppen en enthousiasmeren. 
  • Je bent een echte teamspeler. 

We zijn op zoek naar iemand die zorg en verantwoordelijkheid draagt voor de prestaties van het team, maar ook naar iemand die zich comfortabel voelt in de tol als schakel tussen domeinregisseur en het team. Teamleden kunnen bij jou terecht voor vragen, waar jij feedback weer terugkoppelt aan de domeinregisseur. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat verantwoordelijkheden en hiermee eigenaarschap zo laag mogelijk in de organisatie liggen. 

Wat bieden wij? 

  • Afhankelijk van je opleiding, kennis en ervaring ontvang je een salaris van maximaal € 6.862,- bruto per maand (schaal 12) bij een werkweek van 36 uur;   
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05%. In je IKB zit onder andere het vakantiegeld en eindejaarsuitkering verwerkt;    
  • Wij kennen een aantrekkelijke pensioenregeling bij het ABP;    
  • Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst van een jaar dat bij wederzijdse tevredenheid kan worden omgezet naar een vast dienstverband. 
  • We hebben de mogelijkheid tot (gedeeltelijk) thuiswerken. Je krijgt hiervoor natuurlijk een laptop en een smartphone.   

Belangstelling?

Herken je jezelf in bovenstaand profiel, stuur dan voor 21 november je CV en motivatiebrief via de linkexterne-link-icoon. Voor vragen over de vacature kun je via telefoonnummer 0172-522522 contact opnemen met Martijn Haasbeek (Domeinregisseur Bedrijfsvoering) en over de procedure met Rekha Bechan-Ramdat (HR adviseur) of Fleur Frijling (HR adviseur).