Organisatiestructuur

Hier vindt u de organisatiestructuur van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Scroll omlaag voor een toelichting bij de afbeeldingen.

Organisatiestructuur

Bestuur

De gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk bestaat uit 25 raadsleden, verdeeld over 9 fracties. De coalitiepartijen zijn VVD, CDA, SGP en D66. Het college van burgemeester & wethouders bestaat uit 4 wethouders en de burgemeester. De gemeentelijke organisatie werkt aan de beleidsaccenten uit het coalitieakkoord en het collegeprogramma ‘Eerlijk aan de slag’ en kent daarnaast een Toekomstvisie ’Knooppunt in het Groene Hart’ en een Financieel Herstelplan. Deze geven stuur en richting aan de bestuurlijke prioriteiten.

Organisatie

Voor de toekomst van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk zetten we in op behouden en versterken van onze eigen identiteit: een knooppunt in het Groene Hart. Daarom werken we met 240 trotse medewerkers, naast de dagelijkse werkzaamheden, aan drie samenhangende ambities: gezonde dorpen, een duurzaam landschap en een sterke samenleving.

Bij ons staat de dienstverlening centraal, waarbij we nauw samenwerken met onze inwoners, ondernemers en bezoekers. Onze medewerkers zijn proactief, nemen initiatief en dragen verantwoordelijkheid. We geloven in werken mét en vóór onze inwoners om samen tot de beste resultaten te komen. Met drie domeinen – Ruimte, Maatschappij en Bedrijfsvoering en het team Bestuur & Organisatie –, werken we aan diverse uitdagingen die vanuit de samenleving op ons afkomen. Trots op onze collega’s, bieden we volop kansen voor persoonlijke groei en een prettige werkomgeving.

Management Team (MT)

De organisatie kent een MT en deze staat onder leiding van de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Het MT bestaat verder uit drie domeinregisseurs, de concerncontroller, en de Organisatieadviseur. Het MT is verantwoordelijk voor het zorgen voor en borgen van de uitvoering van de ambities van het college en de raad.

Organisatieadviseur

De organisatieadviseur heeft een onafhankelijke rol binnen de gemeente en kijkt domein overstijgend naar de gemeente als geheel. De organisatieadviseur bewerkstelligt  organisatieveranderingen en houdt zich bezig met aanpassingen in onder andere de organisatiestructuur, -cultuur, functies, werkwijzen, en samenwerkingen.

Concerncontroller

De concerncontroller houdt toezicht op de gemeentelijke financiën en is het financieel geweten van de gemeente. De concerncontroller stelt de concernkaders op, op het gebied van financiën, planning & control en governance. Vanuit de onafhankelijke rol is de concerncontroller de adviseur van het college, de gemeentesecretaris en het MT en helpt deze bij de sturing van de organisatie. 

Domein Ruimte

Dit domein bestaat uit ruim 125 medewerkers en is daarmee de grootste in onze organisatie. Het bestaat uit de teams Openbare Ruimte (Ingenieursbureau, beheer en buitendienst), VROM (Ruimtelijke Ordening, Grondzaken, Milieu en Duurzaamheid) en Gebiedsontwikkeling (inclusief Wonen). Het werk van dit domein is direct zichtbaar buiten. De medewerkers zetten zich in voor een goede woon- en leefomgeving vanuit passende dienstverlening. Het domein staat voor grote vraagstukken als voldoende goede woningen en implementeren van de Omgevingswet.

Domein Maatschappij

Binnen het domein Maatschappij werken ruim 90 medewerkers. Het bestaat uit de teams Sociaal Domein (Beleid, Uitvoering, BackOffice en Leerlingenvervoer), Sport-Cultuur-Toerisme, Recreatie & Economie, Veiligheid en Toezicht en Handhaving. Elk team heeft zijn eigen specifieke uitdagingen, waarbij integrale samenwerking een belangrijk speerpunt is. Samen met de externe partners zetten zij zich in voor een inclusieve en veilige samenleving, met passende dienstverlening die aansluit bij de (complexe) vraagstukken uit de maatschappij.

Domein Bedrijfsvoering

Het domein Bedrijfsvoering bestaat uit ruim 70 medewerkers. Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor de ondersteuning van de organisatie. Het domein bestaat uit de teams; Dienstverlening, Digitale Informatie, Financiën, Facilitair Bedrijf, HR, Juridische Zaken & Inkoop, Informatiebeveiliging & Privacy en Publieksdienstverlening. Belangrijke speerpunten zijn om de ondersteunende processen beter voorspelbaar en herhaalbaar te maken, en om duidelijk te bepalen wie verantwoordelijk is voor deze processen: de direct ondersteunende teams van het domein bedrijfsvoering of de primaire vakteams.

Team Bestuur & Organisatie

Het team Bestuur en Organisatie bestaat uit het bestuurssecretariaat, bestuursadviseurs en domein overstijgende strategen en valt direct onder aansturing van de Gemeentesecretaris.

Dit team zorgt er mede voor dat de ambtelijke- en bestuurlijke ambities uit het collegeprogramma, het coalitieakkoord, de Toekomstvisie / Dorpsvisies en het, in de begroting verwerkte financieel herstelplan, in goede banen wordt geleid op bestuurlijk- en regionaal niveau.

Ondernemingsraad (OR)

De OR vertegenwoordigt de medewerkers van onze organisatie en bestaat uit gekozen leden. Zij hebben op de belangrijkste organisatieontwikkelingen instemming- of adviesrecht. De gemeentesecretaris/algemeen directeur voert als WOR-Bestuurder het overleg met de OR en zorgt ervoor dat besluiten gedragen en weloverwogen genomen worden.