Handen ineen voor onderwijs aan nieuwkomers

28 augustus 2024
Home

Door de oorlog in Oekraïne en de toestroom van asielzoekers groeit ook het aantal leerlingen in Internationale Schakel Klassen (ISK). In 2026 worden in onze regio 38 klassen verwacht. Om die groei in onze regio in goede banen te leiden, slaan de gemeenten Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas de handen ineen. Samen met Carmelcollege Gouda zorgen zij ervoor dat al deze kinderen van asielzoekers, statushouders, arbeidsmigranten en expats plus alleenstaande minderjarige vreemdelingen goed voortgezet onderwijs in de regio krijgen.

Carmelcollege Gouda organiseert het onderwijs voor nieuwkomers in de regio Midden-Holland en kent dan ook een afdeling ISK Gouda. Een ISK is bestemd voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar die nog maar net in Nederland wonen. De opleiding duurt 2 jaar en voorziet in het leren van de Nederlandse taal, kennismaken met en meedoen aan de Nederlandse samenleving. Het onderwijsprogramma is erop gericht om iedere ISK-leerling zo snel mogelijk te laten doorstromen naar passend regulier Nederlands onderwijs. Dat kunnen havo, vwo, vmbo, mbo, praktijkonderwijs of leerwerktrajecten zijn, op verschillende niveaus en in diverse leerjaren.

In de regio Midden-Holland is ISK Gouda de enige onderwijsinstelling waar op dit moment ISK-onderwijs wordt gegeven. Van 10 klassen in 2021 is ISK Gouda inmiddels gegroeid naar 29 klassen (circa 100 leerlingen). De verwachting is dat het aantal zelfs verder kan groeien tot een piek van 38 klassen begin 2026. Door de verschillende niveaus en leeftijden zijn de ISK-klassen over het algemeen kleiner dan in het reguliere Nederlandse onderwijs, waarin een klas gemiddeld 20 tot 30 leerlingen telt.

Blij met samenwerking

“Gouda streeft ernaar een inclusieve en sociale stad te zijn, waarin iedereen gelijkwaardig is en kan meedoen; en waarin het dus óók niet uitmaakt wat je culturele achtergrond is”, zegt de Goudse onderwijswethouder Thierry van Vugt, die blij is met de regionale samenwerking. “De verwachte groei van het aantal nieuwkomersleerlingen kan Gouda niet in z’n eentje opvangen. De leerlingen wonen ook verspreid door de gemeenten in de regio. Het is goed om te zien hoe we als gemeenten in Midden-Holland nu gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen. Ik ben daar best trots op, want voor zover bekend is Midden-Holland een van de eerste regio’s in Nederland die het onderwijs voor nieuwkomers regionaal coördineert. Deze samenwerking is in het belang van leerlingen. Alleen samen kunnen we deze opgave aan en alle leerlingen onderwijs bieden”.

Inmiddels is een regio-coördinator aangesteld, die samen met betrokken scholen en instanties voldoende ISK-capaciteit in de regio realiseert. Daarnaast willen de onderwijswethouders van de 5 gemeenten in Midden-Holland laten onderzoeken of het ISK-onderwijs voldoende aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van de leerlingen. Dit onderzoek moet ook uitwijzen of in het ISK-aanbod meer onderscheid moet worden gemaakt in het taalonderwijs en in het praktijk- en beroepsgericht leren.

Het aanbieden van onderwijs aan kinderen die nog maar net in Nederland wonen, is een wettelijke taak van gemeenten. Zij moeten er onder meer voor zorgen dat er onderwijs beschikbaar is, toezien op de leer- en kwalificatieplicht, voorzien in onderwijshuisvesting en het leerlingenvervoer organiseren.