Eerste inschrijving in Nederland
Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland gaan wonen? Dan moet u zich binnen vijf dagen na aankomst inschrijven bij de gemeente.
Instructie tekst: U kunt een afspraak inplannen met team Burgerzaken via onderstaande link.
Goed om te weten
Om u in te schrijven in Nederland komt u persoonlijk bij de gemeente langs, maak daarvoor een afspraak. Doe dit binnen vijf dagen nadat u in Nederland aankomt.
Gehighlighte tekst: Let op: Wilt u ook uw kinderen inschrijven? Neem dan uw kinderen mee naar burgerzaken. Zij moeten persoonlijk aanwezig zijn bij de inschrijving.
Rechtmatig verblijf
Wilt u zich inschrijven? Dan moet uw verblijf in Nederland rechtmatig zijn. Uw verblijf is rechtmatig als:
- U de Nederlandse nationaliteit heeft
- U de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie heeft
- U een geldige verblijfsvergunning heeft
Belangrijke tekst: Let op: Heeft u al een BSN-nummer, dan maakt u een afspraak voor hervestiging. Is dit uw eerste inschrijving in Nederland, dan moet u een afspraak maken voor eerste inschrijving.
Wat moet u meenemen?
- Een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort of identiteitskaart.
- Een afschrift van uw geboorteakte of huwelijks-/echtscheidingsakte, al dan niet gelegaliseerd, of een internationaal uittreksel. Meer informatie over het legaliseren van buitenlandse documenten kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.
- Een huurovereenkomst of toestemming tot inwoning van de hoofdbewoner.
- Verhuist u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten? Dan hebt u een bewijs van uitschrijving nodig.
- Indien u deze al heeft, uw burgerservicenummer.
Adres burgerzaken
Burgerzaken |