Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS)

Wil jij het team Burgerzaken komen versterken? Zij zijn op zoek naar een enthousiaste Trouwambtenaar ofwel Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) die huwelijken voltrekt en partnerschappen registreert.

Als trouwambtenaar word je een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (verder BABS), je wordt dus ook echt als ambtenaar beëdigd. Jij voert de huwelijksceremonie of het geregistreerd partnerschap uit naar wens van het bruidspaar met inachtneming met wat er in de gemeente mogelijk en werkbaar is. 

En dat is veel want je kunt werkelijk op iedere locatie de ceremonie laten plaatsvinden: van achtertuin, in onze trouwzaal, tot benoemde locaties in Bodegraven-Reeuwijk. Het is iedere keer maatwerk: wat wilt het bruidspaar en wat is er mogelijk?

Wat ga je doen?

Jij denkt actief mee met de wensen van het bruidspaar, speelt een bemiddelende rol en overlegt samen met de huwelijkscoördinator. Bij de ceremonie wordt regelmatig een beroep op je improvisatievermogen gedaan, omdat op een huwelijksdag dingen nog last minute aangepast kunnen worden. Ongeveer twee weken voor de trouwdatum leg jij contact met het bruidspaar en bespreekt tijdens deze telefonische of persoonlijke  intake met hen jouw nog vorm te geven toespraak. De intake vormt de basis van de speech die jij speciaal voor ieder bruidspaar schrijft en met verve uitspreekt tijdens hun ceremonie. De ene ceremonie is klein en ingetogen, de andere groots en meeslepend, jij voelt iedere keer goed aan welke spreekstijl daarbij passend is.

Wat breng je mee?

  • Jij beschikt als geen ander over mensenkennis, humor en brengt zowel enthousiasme alsook rust; 
  • Je hebt talent om met heel veel verschillende soorten mensen en culturen te klikken en de verbinding te maken; 
  • Jij luistert met aandacht en empathie naar wat het bruidspaar vertelt over elkaar en naar de wensen die ze hebben over de ceremonie; 
  • Jouw Nederlands taalgevoel helpt je bij het schrijven en je bent in staat om dit eventueel ook in het Engels goed over te brengen tijdens de ceremonie; 
  • Je bent klantgericht en je houdt van mensen. Tegelijkertijd houd je ook rekening met wat er kan vanuit de gemeente; 
  • Je bent in een groep degene die rust brengt. In jou vinden we een prachtige ambassadeur: van de liefde, van onze stad en van onze gemeente. Je kijkt naar de diversiteit aan culturen, wij hopen die diversiteit ook bij onze BABS’en aan te kunnen bieden;
  • Je bent flexibel inzetbaar, zowel doordeweeks als in het weekend.
  • Je bent bereid een training te volgen indien je geen ervaring hebt als BABS. 

Wat bieden we?

De vergoeding per soort huwelijk is als volgt:

  • De Babs wordt uitbetaald per voltrokken huwelijk / geregistreerd partnerschap (met inbegrip van de voorbereidingstijd). Per voltrokken huwelijk / geregistreerd partnerschap bestaat het salaris uit een vergoeding van € 174,25 bruto (salarisniveau per 1 januari 2024). Deze vergoeding is gelijk aan vijfmaal een uurvergoeding van € 34,85. Bij de vaststelling ervan wordt rekening gehouden met de algemene procentuele salarisontwikkeling in de Cao Gemeenten. De uurvergoeding is gebaseerd op het maximumsalaris van schaal 8 volgens de Cao Gemeenten, verhoogd met 8% vakantietoelage en 7,55% eindejaarsuitkering. Tevens is ter compensatie van onkosten en vakantie een vast bedrag van € 3,41 in de uurvergoeding opgenomen. Het salaris wordt per maand achteraf uitbetaald. Vanwege de vaste compensatie worden geen vakantie-uren opgebouwd; 
  • De Babs ontvangt een salaris in de vorm van 50% van de vergoeding voor een voltrokken ‘gratis’ huwelijk of geregistreerd partnerschap en per een door de Babs begeleid huwelijk of geregistreerd partnerschap, voltrokken door een eenmalig benoemde Babs;
  • Het salaris wordt opgehoogd met een percentage van 75% wanneer het huwelijk op een zaterdag of zondag wordt voltrokken;
  • Het aantal huwelijken of partnerschappen dat je voltrekt kan per maand variëren. Het gaat om ongeveer 200 huwelijken of partnerschapsregistraties per jaar. 

Wie zijn wij?

Een gemeente waar hoogwaardige dienstverlening richting onze inwoners, ondernemers en bezoekers, hoog in het vaandel staat. Onze medewerkers nemen verantwoordelijkheid, pakken eigenaarschap en ondernemen actie. Onze toegevoegde waarde vertaalt zich in zowel werken mét als vóór de inwoners om samen tot de beste resultaten te komen. Wij betrekken onze inwoners actief bij onze plannen en geven ruimte aan hen om zelf initiatieven te nemen. Wij werken met ruim 240 toegewijde collega’s in vier domeinen integraal samen aan diverse opgaves en thema’s zoals die vanuit de samenleving op ons af komen. Deze samenorganiserende manier van werken maakt ons als organisatie flexibel en wendbaar. Dit maakt dat wij kunnen blijven inspelen op de blijvend veranderende omgeving. Wij zijn trots op onze collega’s en helpen hen bij hun persoonlijke groei. Wij kennen voldoende doorgroeimogelijkheden en bieden een prettige werkomgeving.

Ben je enthousiast geworden? 

Dan nodigen wij je uit om op maandagmiddag 22 april vanaf 13.00 uur jezelf 15 minuten te komen presenteren in de trouwzaal van het gemeentehuis.

Op basis van je presentatie beslissen we over een nadere kennismaking. Je kunt je aanmelden via burgerzaken@bodegraven-reeuwijk.nl. Zij plannen een afspraak met je in. Reageren kan tot 17 april 2024.